Ce obiective au tinerii generației Z: ce vor să facă după terminarea studiilor

de: Ozana Mazilu
16 11. 2022

47% dintre tinerii generației Z au ca obiectiv independența financiară care ia locul împlinirii personale.

Conform rezultatelor studiului Insights PulseZ 2022, situația financiară se află în prim planul atenției generației Z. Aceasta este considerată mai importantă decât satisfacția împlinirii personale în plan familial sau chiar sănătatea, așa cum reiese din studiul conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” – din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL) și realizat la nivel național de către agenția de studii de piață IZI data.

„Siguranța financiară primează în perioade de criză, iar tinerii înțeleg pe deplin acest lucru. Valul de incertitudini generate de anii de pandemie și acum de situația creată de războiul din Ucraina și efectele sale în plan economic, justifică într-o oarecare măsură aspirația pentru independența financiară a celor 47% dintre tinerii intervievați”, a declarat Alin-Claudiu Apostu, Project Manager pentru Insights și Vreau să fiu Antreprenor.

Ce îi motivează pe tineri: independența financiară (47%), împlinirea pe plan personal (44%), starea de sănătate (37%), dorința de a lăsa ceva de valoare în urmă (33%).

Potrivit aceluiași studiu, mai multe fete menționează independența financiară și dezvoltarea psihică/emoțională, în timp ce semnificativ mai mulți băieți menționează dorința de faimă/celebritate. De asemenea, fetele resimt nevoia de siguranță financiară, majoritatea (52%) fiind preocupate de acest subiect, spre deosebire de doar 42% dintre băieți, dorința de a avea o carieră de succes și cea de a avea libertate de decizie fiind sensibil egală pentru ei.

Ce vor să facă tinerii generației Z după studii

După terminarea studiilor, tinerii au în vedere: angajarea în România (24%, în scădere față de anul trecut 30%), continuarea studiilor în România (24%), angajarea în altă țară (9%). Semnificativ mai multe fete menționează angajarea în România, în timp ce semnificativ mai mulți băieți menționează angajarea în altă țară.

La angajare, cel mai important criteriu pe care îl folosesc în selectarea unui loc de muncă este satisfacția oferită de ceea ce fac. Percepția asupra beneficiilor extrasalariale plasează ca principale beneficii de bază tichetele de masă și asigurările de sănătate sau abonamentele medicale, ambele întrunind opțiunile a 73% dintre respondenți.

Motivul principal al tinerilor pentru care vor să-și construiască o carieră profesională este pentru siguranța sau independența financiară (55%), la mare distanță fiind urmat în ierarhia opțiunilor de necesitatea de dezvoltare personală (14%). Pentru majoritatea tinerilor, posibilitatea lucrului de la distanță care să le permită opțiunea de a călători și munci în același timp (61%)  îi poate motiva să își atingă obiectivele mai repede, același procent întrunind și opțiunea lucrului de acasă.

De asemenea, printre factorii care influențează starea de bine la locul de muncă, tinerii menționează preponderent: echipa/colectivul (76%), flexibilitatea de lucru (59%), sistemul bine organizat al locului de muncă (54%) și accesul la oportunități de dezvoltare (50%).